Otomotiv sektöründe yazılım temelli gelir modelleri giderek yaygınlaşırken, Volkswagen de tartışmalı bir adımla dikkatleri üzerine çekti. Şirket, elektrikli araç serisi ID.3 Pro ve Pro S modellerinde tam performansa erişim için aylık abonelik sistemi başlattı. Bu yeni uygulamaya göre, araçların fabrika çıkışında sunulan 228 beygir gücü, yalnızca “VW Flex” aboneleri tarafından kullanılabiliyor.
Volkswagen abonelik sistemine geçecek
Abonelik sistemine dahil olmayan kullanıcıların araçları 201 beygir gücüyle sınırlandırılıyor. Bu kısıtlamanın kaldırılması için aylık 22 dolar ödenmesi gerekiyor. Dileyen kullanıcılar, 649 sterlin karşılığında ömür boyu erişim sağlayabiliyor. Volkswagen, performans artışının menzili etkilemediğini ve aracın teknik olarak zaten 228 beygir gücünde olduğunu belirtiyor. Dolayısıyla, sigorta şirketlerine veya resmi mercilere ayrıca bir bildirimde bulunulması gerekmiyor.
Abonelik, araca tanımlandığı için, satış durumunda yeni kullanıcıya da aktarılabiliyor. Ancak sistemin bu haliyle fiziksel olarak zaten mevcut olan bir donanımın yazılım yoluyla kilitlenmesi, özellikle otomobil forumlarında ve sosyal medyada tepkiyle karşılandı. Kullanıcılar, teknik olarak hazır olan bir özelliğin tekrar ücretlendirilmesini eleştirirken, bazı kişiler bu yazılımsal engelin nasıl kaldırılabileceğine dair yöntemler arıyor. Ancak uzmanlar, bu tür müdahalelerin garanti dışı kalma ve güvenlik riski taşıma ihtimaline karşı uyarıda bulunuyor.
iPhone 11’e özel iOS 26 güncellemesi geldi
Volkswagen, uygulamasını savunurken, otomotiv sektöründe benzer yaklaşımların daha önce de kullanıldığını hatırlatıyor. Şirket, aynı motorla üretilen ancak farklı yazılımlarla güç seviyesi değiştirilen araç örneklerini öne çıkararak, bu sistemin daha düşük başlangıç fiyatıyla üst düzey özelliklere geçiş imkanı sunduğunu ifade ediyor.
Bu gelişme, daha önce BMW’nin ısıtmalı koltuklar için başlattığı ve gelen tepkiler üzerine geri adım attığı abonelik modelini akıllara getiriyor. Volkswagen’in benzer bir tepki sonrası uygulamasını gözden geçirip geçirmeyeceği henüz netlik kazanmadı. Ancak yazılım temelli donanım kilitleri ve ücretli yükseltmelerin, önümüzdeki dönemde otomobil üreticileri arasında daha yaygın hale gelmesi bekleniyor.
Volkswagen’in bu stratejisi, geleneksel otomobil sahipliğini ve kullanıcı deneyimini değiştirecek bir kırılma noktası olarak görülüyor. Tartışmaların odak noktası ise basit: Araç içindeki hazır donanım, sadece yazılım üzerinden neden bir hizmet gibi satılıyor? Yanıt, otomotiv dünyasının giderek dijitalleşen yapısında gizli.