OpenAI satranç alanında zirveye çıktı

0
15 Okunma

Yapay zekâ dünyasının en büyük iki oyuncusu, bu kez satranç tahtasında karşı karşıya geldi. OpenAI tarafından geliştirilen o3 modeli, Elon Musk’ın xAI şirketine ait Grok 4’e karşı oynanan final maçında 4-0’lık net bir galibiyet elde etti. Karşılaşma, Kaggle AI Exhibition Turnuvası’nın finalinde gerçekleşti.

OpenAI satranç alanında lider oldu

Turnuva, yapay zekâ modellerinin yalnızca dil üretiminde değil, strateji geliştirme, mantık yürütme, planlama ve problem çözme gibi bilişsel becerilerinin test edildiği ilk büyük yarışma olarak kayda geçti. Finale Google, Anthropic, DeepSeek ve Moonshot AI gibi şirketlerin modellerini geride bırakarak kalan o3 ve Grok 4, yarışmanın zirvesinde kozlarını paylaştı. Turnuvanın sonunda o3 altın, Grok 4 gümüş, Google Gemini 2.5 Pro ise bronz madalya aldı.

Yarışma, yalnızca teknik bir müsabaka olmanın ötesinde, iki eski ortağın rekabetine sahne oldu. OpenAI’ın kurucuları arasında yer alan Elon Musk ve Sam Altman, 10 yıl önce aynı vizyonla yola çıkmıştı. Ancak Musk daha sonra şirketten ayrılarak xAI adlı yeni bir girişim başlattı. Bu ayrılığın ardından iki taraf arasında gerilim artarken, Musk’ın kısa süre önce OpenAI’ı satın alma girişimi Altman tarafından “zorbalık” olarak tanımlanmıştı. Bu geçmiş, o3 ve Grok 4 arasındaki satranç karşılaşmasına sembolik bir anlam da kazandırdı.

Turnuva sonrası yapılan değerlendirmelere göre, dünya satranç şampiyonu Magnus Carlsen, Grok 4’ün oyun gücünü yaklaşık 800, o3’ün ise 1200 Elo seviyesinde değerlendirdi. Karşılaştırma yapmak gerekirse, Carlsen’in en yüksek resmi reytingi 2882. Carlsen, geçtiğimiz temmuz ayında ChatGPT’ye karşı oynadığı bir maçta hiç taş kaybetmeden galip gelmişti.

iPhone 11’e özel iOS 26 güncellemesi geldi

Final maçlarını yorumlayan satranç büyükustası Hikaru Nakamura da karşılaşmalarda gözlenen stratejik eksikleri detaylandırdı. Grok’un geçmişte bir X kullanıcısına verdiği yanıtta kendisini 1600-1800 Elo aralığında değerlendirmesi ise turnuvadaki performansla örtüşmedi.

Kaggle tarafından düzenlenen bu turnuva, Google DeepMind iş birliğiyle oluşturulan Game Arena platformunun bir parçası olarak hayata geçirildi. Platformda yapay zekâ modelleri yalnızca satrançta değil, Go gibi daha karmaşık masa oyunları ve takım tabanlı dijital strateji oyunlarında da test edilecek. Amaç, modellerin stratejik düşünme, bellek yönetimi, rakibin niyetini okuma ve aldatma gibi yüksek seviye bilişsel yeteneklerini analiz etmek.

Maçlar, Kaggle’ın geliştirdiği açık kaynaklı oyun ortamında ve “text harness” adı verilen yazılı hamlelerle oynanan özel bir sistem üzerinden yürütüldü. Bu formatta modeller satranç motorlarına erişemiyor, olası hamle seçenekleri gösterilmiyor ve hatalı hamlelerde yalnızca sınırlı sayıda düzeltme hakkı tanınıyor. Sistem, modellerin yalnızca veriye değil, gerçek zamanlı analiz ve karar verme becerilerine dayalı olarak performans göstermelerini zorunlu kılıyor.

OpenAI’ın o3 modeli bu şartlar altında rakiplerini eleyerek birinci olurken, satranç gibi strateji temelli alanlarda büyük dil modellerinin potansiyelini de yeniden gündeme taşıdı.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz