Dünyada mobil oyun kullanıcılarının sayısı her geçen gün artıyor. Neredeyse akıllı cihazlarda oyun oynamayan yok… Yapılan araştırmalar global oyun gelirlerinin global film gelirlerini aştığını gösteriyor. Türkiye’de ise mobil oyuncuların sayısı 24 milyona ulaştı.
Dünyanın önde gelen mobil reklam şirketlerinden AdColony ve Nielsen, Türkiye’deki mobil oyuncu profilini belirlemek amacıyla bir araştırma yaptı. Araştırmaya göre mobil oyunlarda Türkiye’de kadın oyuncuların sayısı erkekleri geçti. AdColony Türkiye ve Nielsen tarafından yapılan araştırma, Türkiye’deki mobil oyuncaların yüzde 51.6’sının kadın olduğunu ortaya çıkardı.
İstanbul, Ankara, İzmir, Trabzon, Gaziantep ve Erzurum’un aralarında bulunduğu 12 ilde gerçekleştirilen araştırma Türkiye’deki mobil oyuncu profiline dair ilginç bilgileri içeriyor. Araştırmada 15-65 yaş arasındaki farklı sosyo-ekonomik statü grupları arasında yapıldı. Yaş grubu ve sosyo ekonomik olarak bakıldığında ortaya çıkan net sonuç; Türkiye’de herkes mobil oyun oynuyor.
7’den 70’e herkes mobil oyuncu
Araştırma sonuçları, tüm yaş gruplarında en az her iki kullanıcıdan birinin aktif olarak mobil oyunlar oynadığı gösteriyor. Bu gruplar arasında en göze çarpan nokta ise hem gençlerin hem de ileri yaş gruplarının mobil oyunlara meraklı olduğu gerçeği… Anketlere katılımcılarından 15-17 yaş grubunun yüzde 90.1’i, 45 yaş üzerinin ise yüzde 78’i akıllı telefonlarından mobil oyun oynuyor. Bu veriler sadece gençlerin değil, orta yaş ve üzerinin de mobil oyunlara ilgi gösterdiğine işaret ediyor. Yani genel algının aksine oyunlar her yaş grubunda karşılık buluyor.
Mobil kullanıcıların cihazlara göre mobil oyunları oynama dağılımı ise son yıllarda değişen bir trende paralel gelişim gösteriyor. Tablet cihazlar hala kullanılmaya devam etse bile akıllı telefonların oyunlarda çok ciddi bir ağırlığı bulunuyor. Mobil oyunlar oynayan kullanıcıların yaklaşık yüzde 90’ı daha çok akıllı telefonlarında oyun oynadığını söylüyor. Tablette oyun oynayanların oranı ise ortalama yüzde 33.
Mobil oyunlarda kadınlar önde
Araştırmanın ortaya çıkardığı ilginç bir gerçek ise Türkiye’de kadınlar erkeklerden daha fazla mobil oyunlara meraklı olduğu… 12 ilden araştırmaya katılan ve mobil oyun oynadığını söyleyenlerin yüzde 51.6’sını kadınlar oluşturuyor. Kadınlar mobil oyun oynama meraklarını zaman geçirmek olarak açıklarken, erkekler stres atmak için mobil oyunları tercih ettiğini söylüyor.
Araştırmaya katılanların tercih ettikleri oyunlara gelince, “Puzzle” yüzde 30 ile tüm yaş gruplarının en çok tercih ettiği tür olarak öne çıkıyor. Şekerleri yok etme, noktaları birleştirme gibi oyunların popülaritesi göz önünde bulundurulduğunda bu sonuç aslında çok şaşırtıcı değil.
Mobil oyunlar dizilerin rakibi oldu
Araştırma sonuçları mobilde oyun oynamanın ağırlığının aslında geleneksel medya alışkanlıklarına paralel ilerlediğini de gösteriyor. Mobil oyun oynama oranları yüzde 43 ile en yüksek oranını 20.00 – 23.00 saatleri arasına denk gelen prime time diliminde gösteriyor. Mobil oyuncuların yüzde 56’sı TV izlerken oyun oynamayı tercih ettiğini söylüyor. Bu sonuç prime time’da ilginin TV’ye olduğu kadar mobil ekrana kaydığını da gösteriyor.
Neden oyun oynuyorlar?
Katılımcıların yüzde 72’si kendisini ‘gamer’ olarak tanımlamasa da, yüzde 71’i haftada birkaç günden fazla mobilde oyun oynuyor. Oyunlar seçilirken; arkadaş tavsiyesi ilk sırada gelirken gamer’lar, popüler oyun listelerine göre tercih yapıyor. Görüntü kalitesi, 55 yaş ve üzeri ile gamer’lar için daha fazla önem taşıyor. Genel ortalamaya göre haftada 1 kere oyun indiriliyor. Oyun oynarken heyecan, mutluluk ve rahatlık duyguları hakimken; oyuncuları oyun oynamaya iten duygular da yine rahatlık ve mutluluk ilk sırada yer alıyor.