Dünyanın hemen hemen her yerinde alışveriş alışkanlığı çevrimiçi uygulamalara geçilmiş durumda. İnsanlar günlük yaşamlarını kolaylaştırmak adına alışverişlerinin bir kısmını internet üzerinden yapmayı tercih ediyorlar. Söz konusu kozmetik olduğunda bu durum daha da artıyor. Yapılan araştırmalar özellikle 20’li yaşlardaki tüketicilerin mağaza içi satın alma yönteminden daha çok e-ticaret yöntemini kullandığını gösteriyor. Durumu farkeden kozmetik markaları da dijitalleşmek adına çalışmalarını hızlandırıyor.
Son yıllarda kozmetik markaları Silikon Vadisi’ne giriş yapmış durumda. Markalar, Silikon Vadisi’ndeki küçük girişimlere ortak oluyor ya da bunları doğrudan satın alıyor. Bu sayede müşterilerinin çevrimiçi deneyimini artırıp onları kendi tarafına çekmeye çalışıyorlar. Shiseido ve L’Oreal gibi markalar teknolojiye yatırım yapan kozmetik markalarının başında yer alıyor.
Kozmetik markaları içinde teknoloji çalışanları
Shiseido bir süredir yapay zeka, artırılmış gerçeklik ve daha birçok yeni teknoloji ile ilgili uzmanlık kazanmak için Silikon Vadisi’ndeki girişimleri radarına almış durumda. Kozmetik markası yapay cilt üzerindeki teknolojik çalışmalarını sürdürüyor. Henüz ticarileşmeyen yapay cilt, bir makyajın taban katmanı da dahil birçok alanda kullanılabilir. Shiseido’nun 2017 yılında, cilt tonlarına uygun ürün önerileri yapan bir yazılım geliştiren MatchCo’yu ve yapay zeka teknolojisi üzerinde çalışan Giaran’ı da satın aldığı da biliniyor. Giaran’ın simülasyonuyla müşteri makyajın yüzünde nasıl duracağını uygulama sayesinde satın alma yapmadan görebiliyor.
Bilindiği gibi yakın zamanda Kanadalı teknoloji şirketi ModiFace’i alan Fransız L’Oreal de kozmetikteki iddiasını teknolojide de gösterme yolunda. Şirketin teknoloji devi olmak ile ilgili iddialı açıklamaları bulunuyor. Yaptığı geliştirmelerle ve yatırımlarla da bu iddiasını destekliyor. ModiFace kişinin cildini tarayıp ona uygun cilt bakım önerileri yapabiliyor.
Analistler teknolojiye önem veren kozmetik markaları giderek sayısının artacağına inanıyor. Londra Bloomberg Intelligence’da çalışan analist Deborah Aitken, daha fazlasını göreceğimizi söyledi. Aitken’e göre şirketler, tüketicilerin çevrimiçi alışverişe yönelmesine yönelik cevaplar vermek zorunda.
L’Oreal geçen yıllar içinde dijital konularda çalışması için 1.700’den fazla kişiyi işe aldı. Shiseido ise Ar-Ge personeli sayısının 2020 yılında 1.500’e çıkaracağının sinyallerini verdi.
Kozmetik markaları arasındaki rekabet artık ürün bazında değil, teknoloji bazında da yaşanıyor. Burada tüketiciyi elinde tutmayı başaran markalar aradan sıyrılmayı başaracak. Değişime ayak uydurmaya direnen markaların ise acı gerçekle yüzleşeceği aşikar. Hem de bunun için on yıllık bir süre yok. Belki yarın, belki yarından da yakın.