Dijital medyanın yeni üyeleri robot gazeteciler

0
741 Okunma

Bilindiği üzere internetin doğuşu medya sektöründe yeni bir çağında başlangıcı oldu. Geleneksel kanatta haber üreten medya organları ciddi anlamda kan kaybetmeye başlarken, dijitale ayak uyduranlar yükselişe geçti. Ancak dijital gelir modeli hiç bir zaman geleneksel gelir modeli kadar karlı olamadı.

Medya sektörü,  yapay zeka (AI) kullanım alanının artması ile başka bir çağa giriyor.  AI artık medya kuruluşlarının strateji toplantılarında giderek ağırlık kazanan bir konu. Bugün haber ajansı Associated Press, yayın kuruluşları USA Today ve Washington Post, AI teknolojilerinden faydalanarak daha efektif iş sonuçları alıyorlar.

Heligrof, Washington Post’un en yeni üyesi

ABD’nin en köklü gazetelerinden Washington Post, AI teknolojilerine erken adapte olan medya kuruluşlarından biri. Gazetenin kendi geliştirdiği Heliograf ismini alan bir robot muhabiri var. Robot muhabir o kadar sevilmiş olacak ki zira gazete Heliograf’i kullanarak geçtiğimiz yıl  850’den fazla makale üretti.

Heliograf, ilk kez geçtiğimiz yıl Brezilya’da düzenlenen 2016 Rio Olimpiyat Oyunları’nda kullanılmıştı. Öte yandan 2016 ABD Seçimleri’nde gazetecilerin yükünü bir hayli hafifletti diyebiliriz. Seçim Günü, 50 eyaletin tamamında yerel bölgelerde yaşayan okuyucular için 500’den fazla güncel raporlama, analiz ve haber oluşturdu.

Yerel’e ulaşmada kolaylık sağlıyor

Üstelik Heligrof’un yetenekleri hızlı ve çok haber üretme ile sınırlı değil. Analiz etme kapasitesi de çok oldukça yüksek. Öyle ki, gazetecilerin göremediği trenleri fark edebiliyor. Heligrof sayesinde Washington Post, artık yerelde yaşayan daha fazla okuyucu kitleye ulaşabiliyor. Bu içerikler gazetenin bileğinin yerelde de güçlenmesini sağlıyor.

İyi bir strateji ve teknik yapı ile tasarlanan yapay zekalar kişiselleştirilmiş haberciliğin çok daha ötesine geçebilirler. Güçlü analiz yetenekleri sayesinde okuyucular için akıcı hikayeler oluşturabilecekleri gibi artık yerelde dahi kitlelere haber üretmek yerine okuyucular için bireye özel haberler yaratabilirler. Okur-yayın kuruluşu arasındaki bağı arttırmasına vesile olabilecek bu sistem, okuyucunun da satın alma niyetini arttıracağa benziyor.

Medya sektörü çalışanları tehdit altında

Şu anda tamamen bir gazetecinin görevini üstlenemeyen AI teknolojisi şimdilik gazetecileri koltuklarından etmeyebilir. Ancak gelecekte neler olabileceğini görmek için kahin olmaya gerek yok. Finansal olarak ciddi anlamda kan kaybetmeye devam eden medya kuruluşları, dijital platformlarda üyelik ve tıklama başına reklam kazanımları ile istedikleri gelirleri elde edemiyorlar.

Yapay zekanın bu etkisi sadece sektörün emekçileri gazetecileri derinden etkilemeyecektir. Bugün medya planlamadan, satın-almaya, SEO çalışmalarından video üretimine kadar yapay zeka alanında çalışmalar hayata geçmeye başladı ya da sürdürülüyor. Bu alanda çalışan kişiler de süreçten olumsuz etkilenirken,  şirketlerin organizasyon yapılarında finanstan, insan kaynaklarına kadar bir çok birimde ciddi  küçülmeler olacaktır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz