Elektrikli scooter endüstrisi birkaç yıldır Asya ve Avrupa ülkeleri olmak üzere muazzam bir ivme yakalamış durumda. Ancak Türkiye için aynı durum söz konusu değil.
Çin’de ve Hindistan gibi kalabalık ülkelerde modası dahi geçmiş micromobility araçlarının ülkemizde daha yeni adını duyuyoruz. Ancak Avrupa ülkelerine gelindiğinde durumlar değişiyor. Bu kapsamda yasalar ile sınırları çizilen elektrikli scooter kullanımları karşımıza farklı yasaklarla gelmeye başladı.
Elektrikli scooter endüstrisi Türkiye’de popüler olmadan bitiyor olabilir mi?
Bu sorunun net bir cevabı bulunmuyor olsa da yapılan araştırmalar dahilinde konuşulduğunda işlerin pek de iyi gitmediği ortaya çıkıyor. Öncelikle micromobility araçları son kullanıcıya ulaştıktan bir süre sonra, sorunlar ortaya çıkmaya başlıyor. Bunun nedeni ise emisyon salınımı yapmayan elektrikli scooter’ların oluşturduğu başka atıklar. Heveslerini alan kullancılardan , nereye park edeceğini bilemeyen kullanıcılara kadar elektrikli scooter’ların kendisi bir çöplük oluşturmaya başladı.
Söz konusu problem ilk önce Çin’de sonrasında bir dalga içinde Avrupa ülkelerine de yayılmış durumda. Ancak bunun önene geçilemez mi? Uzmanlar bu tarz sorunlara çözüm üretirken, yine emisyon kirliliği yaratacak çözümlere başvuruyor. Bu nedenle ortaya atılan fikirler kısa vadede çözüm gibi gözüküyor olsa da uzun vadeli çözümler sunmuyor.
Bu araçların üretiminden dağıtımına ya da toplanmasına kadarki süreçler karbon emisyonunu azaltmıyor aksine yapılan araştırmalar benzer kirliliğe sebebiyet veriyor diyor. Yine de bu süreçler tam olarak ölçümlenemiyor. Tam bir sonuç çıkartamayan araştırmacılar, kararsızlıklarını ortaya koyuyor.
Önemli elektrikli scooter üreticileri olan Bird ve Lime için işler iyiye gitmiyor. Bird bu yılın ilk çeyreğinde yaklaşık 100 milyon dolar kaybederken, gelirleri yalnızca 15 milyon dolar oldu. Bu ise micromobility pazarını domine eden elektrikli scooter için hiç de iyi bir sonuç değil.
Honda şirin görünümlü elektrikli otomobili için 2022’yi işaret ediyor
Bir diğer yorum ise bu araçlarda kullanılan lityum iyon pillerin çevreye zararlı olduğu ile ilgili. Elektrikli scooter’lar çevre dostu olarak piyasaya sürüldü ve enerji dostu olmasıyla pazarlandı. Ancak uzun vadede bakıldığında bu aracın kalbi olan iyon piller çevre için oldukça zararlı.
Ancak her şeyden öte Hurda Geri Dönüşüm Endüstrileri Enstitüsü bu araçları radarına almış durumda. Enstitünün yetkililerinden olan Mark Carpenter, elektrikli scooter’larda kullanılan pillerin tehlikeli olduğu ve çevreye zararının altını çiziyor. Elektrikli scooter endüstrisinin geleceğinin ne olacağını bilemiyoruz ancak, değiştirilmesi gereken şeyler olduğu ortada.